Συγκεκριμένα, ο ΓΒ παρατηρεί πως είμαστε πια πολύ κοντά σε μηδενικό πρωτογενές έλλειμμα και με συντονισμένη προσπάθεια όλων των πολιτικών κομμάτων που με αποχρώσεις επιθυμούν την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας – σ’ αυτά τα κόμματα συμπεριλαμβάνεται κατά τον ΓΒ και ο ΣΥΡΙΖΑ – είναι μάλλον εύκολο να προσδιορισθούν περικοπές €2.5 δισ ευρώ και άρα να μην κινδυνεύσει η χώρα με εσωτερική στάση πληρωμών, ανεξαρτήτως της καταβολής της δόσης των €31.5 δισ.
Η πρόταση
Η πολιτική που προτείνει ο ΓΒ συνοψίζεται σε (αντιγράφω):
1. Δημιουργία κυβέρνησης εθνικής ενότητας, με συμμετοχή και του Σύριζα, στην βάση συμφωνίας (α) να μην ψηφιστούν τα μέτρα των 11δις τώρα αλλά (β) να συμφωνηθούν άμεσα οικονομίες της τάξης των 2,5 δις έτσι ώστε να επιτευχθεί σήμερα κιόλας το πολυπόθητο πρωτογενές πλεόνασμα που εξασφαλίζει ότι το δημόσιο δεν χρειάζεται δανεικά για να καταβάλει μισθούς και συντάξεις
2. Άμεση εκμετάλλευση της τεράστιας και δημόσιας διένεξης μεταξύ της κας Lagarde και του κ. Schauble, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας ώστε η αποπληρωμή των χρεών μας στην τρόικα (συμπεριλαμβανομένης και της ΕΚΤ) να συνδεθεί με τη σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας
3. Αίτημα προς τις Βρυξέλλες (α) αποσύνδεσης των κεφαλαίων που έχουν λαμβάνειν οι ελληνικές τράπεζες από το ελληνικό δημόσιο χρέος με (β) παράλληλη μεταφορά των κονδυλίων ύψους 12 δις (που απομένουν από το ΕΣΠΑ 2007-2013) που έχει λαμβάνειν η ελληνική οικονομία στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (χωρίς ούτε μια δεκάρα από αυτά τα 20 δις να περάσουν στο ελληνικό κράτος) ώστε να χρηματοδοτηθούν επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα
Το αν θα γίνουν τα 2 και 3 της πρότασης εξαρτάται από τη δυνατότητα ή την προθυμία της Ευρώπης να ...λειτουργήσει ως ενιαία πολιτική (εκτός από νομισματική) ένωση – πράγμα που βέβαια δεν είναι.
Η διασύνδεση των αποπληρωμών του χρέους με τη σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας (σημείο 2) μπορεί να είναι ο,τιδήποτε ανάμεσα σε ένα γενναίο και αποφασιστικό κούρεμα του επίσημου τομέα μέχρι το moratorium που ευαγγελίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ, μέχρι τη διακαή επιθυμία Γερμανών και Ολλανδών για την αναβάθμιση του ειδικού λογαριασμού διαχείρισης του χρέους.
Γνώμη μου είναι πως όχι, παρά μόνον εάν το να αρνηθούμε τη δόση είναι τόσο ισχυρό πυρηνικό όπλο όσο φαντάζονταν κάποιοι πως ήταν η επιθετική χρεοκοπία σε διάφορες φάσεις από το τέλος του 2009 μέχρι σήμερα. Χρειάζονται επιχειρήματα επ’ αυτού.Το εντυπωσιακό στην πρόταση του ΓΒ είναι η αντιμετώπιση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ως θέματος ήσσονος σημασίας – έως και αδιάφορου. Αναφέρει πως νεκροζώντανες είναι τώρα, νεκροζώντανες θα είναι και μετά την ανακεφαλαιοποίηση που προβλέπει το Μνημόνιο.
Πιστεύω πως η συγκεκριμένη αντιμετώπιση απλώς εξυπηρετεί την πρότασή του, δεδομένου πως η παρακρατούμενη δόση κύριο αποδέκτη έχει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Όμως, ο δραχμικός κίνδυνος δεν θα πάψει να υφίσταται όσο το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι μια παρέα νεκροζώντανων.
Η άρνηση της δόσης
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό εκταμιεύσεων της τρόικας, η δόση €31.5 δισ του Ιουνίου προοριζόταν για:
1. Ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών €23.8 δισΕπειδή η δόση δεν ήλθε, η ανακεφαλαιοποίηση μετατέθηκε για αργότερα, η όποια ρευστότητα από την κάλυψη των οφειλών του δημοσίου δεν ήλθε και το δημόσιο κατέφυγε σε πρόσθετο βραχυπρόθεσμο δανεισμό (σε σχέση με τον προγραμματισμό, τα 3, 4 και 5, σύνολο €5.9 δισ).
2. Πρώτη δόση για κάλυψη οφειλών του δημοσίου €1.8 δισ
3. Αντικατάσταση βραχυπρόθεσμου με μακροπρόθεσμο δανεισμό €2.0 δισ
4. Λήξη ομολόγου Αυγούστου 2012 €3.2 δισ
5. Ταμειακές ανάγκες του Δημοσίου €0.7 δισ
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: για ποιο λόγο να αρνηθεί η Ελλάδα την εκταμίευση αυτής της δόσης; Δεδομένου ότι τα 3, 4 και 5 δεν αυξάνουν το χρέος (η Ελλάδα έχει ήδη δανεισθεί με τα έντοκα), αλλά μειώνουν το κόστος εξυπηρέτησής του και το 2 καλύπτει ανάγκες ρευστότητας της οικονομίας που ασφυκτιά, απλώς είναι παράλογο να παραταθεί και να ακριβύνει η κόλαση. Το πιο σημαντικό όμως είναι η παραπομπή στις καλένδες (ή στην κατάληξη διαπραγματεύσεων με τους δανειστές και την ΕΚΤ) της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Ο δραχμικός κίνδυνος θα είναι πάντα άμεσος, όσο η Ελλάδα δεν έχει στην πραγματικότητα τραπεζικό σύστημα.Ας υποθέσουμε πως έχει λυθεί το ζήτημα της μείωσης δαπανών (ή όποιο άλλο μέτρο) ώστε να μηδενισθεί το πρωτογενές έλλειμμα.
Ποιος μπορεί να ισχυρισθεί πως η Ελλάδα έχει οποιαδήποτε διαπραγματευτική ισχύ σε μια τέτοια διαπραγμάτευση;
Έντρομοι οι δανειστές...
Δυστυχώς, όλα καταλήγουν στο εάν οι δανειστές έντρομοι θα σηκώσουν τα χέρια ψηλά με το άκουσμα και μόνον της φράσης «δεν θέλουμε τη δόση» από κάποιον ο οποίος να φαίνεται αποφασισμένος να το κάνει.
Μπορεί η θεωρία του υπερόπλου να στηρίζεται στον κίνδυνο για το ευρωσύστημα και την ΕΚΤ και την προφανή αδυναμία της ευρωζώνης να προστατεύσει το νόμισμά της, πλην όμως τα πρώτα και καταστροφικά χτυπήματα θα τα δεχθεί η Ελλάδα – σε διάστημα ημερών ή και ωρών.
Παρά το ότι η πρόταση μοιάζει διαφορετική σε συνθήκες «σχεδόν μηδενικού πρωτογενούς ελλείμματος», κατά βάθος δεν διαφέρει από την προτροπή σε στάση πληρωμών τον Μάιο 2010.
Υστερόγραφο
Το κείμενο αυτό είχε γραφεί πριν τη διευκρινιστική παρέμβαση του ΓΒ (εδώ), στην οποία κατατίθεται η άποψή του για την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος και των οφειλών του δημοσίου. Στα ζητήματα αυτά όπως και στην συγκριτική αντιπαράθεση της πρότασής του προς την (μέχρι τώρα γνωστή) φιλοσοφία της ακολουθούμενης λύσης, θα επανέλθουμε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου