Ο Μήτσος Παπαχρήστος είναι ποιητής. Είναι ο ποιητής της γενιάς του.
Ποιητικές συλλογές : «Με το Ποδήλατο» 1980 και «Διάτρητος» 1982. Την ώρα που γράφεται αυτό το κείμενο τελειώνει την καινούργια του ποιητική συλλογή.
Πεζά : «Ο άλλος Κεμάλ» 1979, «Το μοναστήρι να ‘ν’ καλά» 1983, «Ανάκατα διά πυρός υπέρ» 1986, «Το άγριον όρος της ψυχής» 1992, «Ο ήλιος του Μουσείου» 1994, «Οργισμένος άγγελος» 2000, «Έξοδος ονείρου» 2004, «Γεώργιος Βιζυηνός» 2005, «Ζούσε την ζωή του σαν να την θυμόταν» 2005,. «Το Πολυτεχνείο ζει» 2006. Είναι έτοιμο το τελευταίο του βιβλίο και θα το εκδώσει μόλις τελειώσει η περίοδος αποχαιρετισμού. Ο Μήτσος πριν αφήσει ένα βιβλίο του να βγει στην κοινωνία το απογαλακτίζει πρώτα ώστε να μπορεί μετά την αποχώρηση να σταθεί μόνος του. Ονομάζεται «Κουπιά φτερά» και πραγματεύεται την αντίστροφη κίνηση από Δύση στην Ανατολή.
Συμμετείχε, επίσης, στη συλλογική έκδοση των συντρόφων του «Εκ των Υστέρων» (που εκδόθηκε το 1993 από τις εκδόσεις Λιβάνη), την οποία και επιμελήθηκε.
Θεατρικά : «Νηρέας Βάρας» 1998 (ηθοποιοί Γιώργος Αρμένης, Μαρίκα Τζιραλίδου, Χάρης Σώζος, σκηνοθεσία Εύα Κοταμανίδου), «Μπράχαινα» 2003 (ηθοποιός Εύα Κοταμανίδου, σκηνοθεσία Γιώργος Αρμένης), «Έρωτας και θάνατος στο Ίντερνετ» παίχτηκε από το θεατρικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το τελευταίο θεατρικό του είναι το «Χωρίς επιστροφή».
Είμαστε άοπλοι, είμαστε άοπλοι….
Απάντηση : Ευτυχώς υπάρχει και παγκόσμιο κίνημα εναντίον της παγκοσμιοκρατίας και παντοκρατίας. Το δικαίωμα στη δουλειά είναι το ψωμί. Το δικαίωμα στην παιδεία είναι και τώρα το ίδιο αναγκαίο όπως και το δικαίωμα στην ελευθερία που άξιζε πιο πολύ και σήμερα ζούμε την ψευδαίσθησή της. Η δημοκρατία έχει μέσον στα χέρια αυτών που δεν την έχουν ανάγκη και την χρησιμοποιούν για να νομιμοποιούν τις παρανομίες, τις αυθαιρεσίες τους και τους πολέμους. Στο όνομα της πάταξης της τρομοκρατίας μας τρομοκρατούν και ψαλιδίζουν τις κατακτήσεις των εργαζομένων και τα δικαιώματά τους….
Όσο το σύστημα θα στηρίζεται στο δομημένο κεφάλαιο που θέλει επαγγελματίες υπαλλήλους πολιτικούς για να διαχειρίζονται τα συμφέροντά του, τότε όλες οι λέξεις, ονόματα που εκφράζουν τους πόθους για την ουσία των πραγμάτων και την απελευθέρωση θα είναι υπονομευμένες. Συνεπώς η ελευθερία θα είναι δοτή και προβληματική, η παιδεία θα εμπορευματοποιείται για να φτιάχνει εξειδικευμένους ηλίθιους και η Δημοκρατία θα χρησιμοποιείται από αυτούς που δεν την έχουν ανάγκη παρά μονάχα για να νομιμοποιούν τις αυθαιρεσίες τους που ούτε επί χούντας θα μπορούσαν να επιβάλουν.
Ερώτηση : Προσπαθούν να μας σπάσουν τα φτερά με διάφορα κόλπα και τεχνικές. Νομίζετε ότι υπάρχει ελπίδα για την γενιά μου;Απάντηση : Οι φούσκες των δανείων, το άυλο, αντιπαραγωγικό χρήμα και το χρηματοπιστωτικό σύστημα λειτουργούν με το νόμο της μετακύλισης των συνεπειών της οικονομικής κρίσης παγκοσμίως. Όπως το πέταγμα μιας πεταλούδας στην Κίνα μπορεί να προκαλέσει καταιγίδα στην Ευρώπη ή όπου αλλού. Το καπιταλιστικό σύστημα στηρίζεται στην αδικία και στην εκμετάλευση. Το κέρδος τίθεται πάνω από τον άνθρωπο. Τον καθιστά άθυρμα και αριθμό στους λογαριασμούς του. Υπάρχει πλούτος και η δυνατότητα για ένα καλύτερο κόσμο που θα χωράει πολλούς κόσμους και ελεύθερους σκεπτόμενους ανθρώπους. Όποιος αγωνίζεται δεν έχει καιρό να απογοητευτεί. Πάνε να μας κάνουν να πιστέψουμε πως τίποτα δεν αλλάζει, καλλιεργούν στους νέους την απογοήτευση για να γίνουν υποταγμένοι, ο νέος όμως είναι πάντα ωραίος και γίνεται ωραιότερος όταν επαναστατεί.
Ερώτηση : Ποιο είναι το τελικό συμπέρασμα. Είναι ακόμη επίκαιρο το νόημα, η ιδέα, ο δρόμος που χάραξε το Πολυτεχνείο;Απάντηση : Το πολυτεχνείο μας ομόρφηνε, μας μεγάλωσε, μας ψήλωσε μας έκανε να πιστέψουμε πως τα όνειρά μας μπορούν να γίνουν πραγματικότητα.
Τίποτα δεν πάει χαμένο στη χαμένη μας ζωή. Καμία μάχη δεν πάει χαμένη παρά μονάχα αυτή που δεν αρχίσαμε ακόμα. Σε ένα βιβλίο μου στην «Έξοδο Ονείρου» υπάρχει ως προμετωπίδα η φράση που την έχω σύνθημα στις εκπομπές μου, για να τελειώνουμε μ’ αυτούς που μας κατηγορούν για ονειροπόλους ή ξεπερασμένους ρομαντικούς ή και νούμερα που βαυκαλίζονται με το παρελθόν. “Είναι προτιμότερο να αγωνίζεται κανείς ακόμα και μάταια παρά να ζει μάταια”. Τι να κάνουμε, με το ζόρι δεν αλλάζουν οι κοινωνίες και οι άνθρωποι, αλλά τώρα εγώ φωνάζω περισσότερο για να μ’ ακούω, για να μη γλείψω εκεί που έφτυνα.
Υπάρχουν σήμερα περισσότεροι λόγοι για να αγωνιζόμαστε. Καταστρέφεται το σπίτι μας, το κοινό, ο πλανήτης από την απληστία του κεφαλαίου, γίνονται πόλεμοι, η ντροπή του ανθρώπινου πολιτισμού. Υπάρχει διαφθορά και διάβρωση των συνειδήσεων. Ο κίνδυνος τώρα είναι μεγαλύτερος. Μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001 χωρίστηκε η ιστορία στο πριν και στο μετά. Το μέλλον θα έχει πολύ ξηρασία και δεν φτάνουν οι κουβάδες με νερό. Θα πρέπει να γίνουμε ποτάμι, είμαστε η μεγαλύτερη πλειονότητα του πλανήτη, που άμα ξεχυθούμε στους δρόμους μπορούμε να τους πνίξουμε. Το πολυτεχνείο, πέρα από ιστορικό και συμβολικό γεγονός, δείχνει το δρόμο. Είναι η δυνατότητα, γι’ αυτό και το φοβούνται. Το αγκάλιασαν πολύ σφιχτά και εμάς μαζί μέχρι ασφυξίας αλλά δεν κατάφεραν να το αποδυναμώσουν και να το διαστρευλώσουν.
Ζει στις ψυχές των νέων που το νοσταλγούν σαν να το έζησαν γι’ αυτό και υπάρχει ελπίδα να συνεχίσουν από εκεί που δεν μπορέσαμε εμείς. Να κάνουν τα δικά τους πολυτεχνεία, τις δικές τους εξεγέρσεις και επαναστάσεις.
Μακεδονικό και οικονομική κρίση
Ερώτηση : Θα μου πείτε μια πολύ σύντομη γνώμη σας για το «Μακεδονικό» πρόβλημα;Απάντηση : Το πρόβλημα με τα Σκόπια καθίσταται επικίνδυνο γιατί δεν έχει να κάνει με το όνομα αλλά με την πλήρη αποσταθεροποίηση των Βαλκανίων. Ο κυβερνητικός εθνικισμός των γειτόνων μας είναι χειρότερος από των Άνθιμων και των Καρατζαφέρηδων, διότι λειτουργεί αποσταθεροποιητικά, εμφορείται από τον αλυτρωτισμό και εξυπηρετεί τα συμφέροντα των ΗΠΑ. Το προτεκτοράτο του FYROM μαζί με το Κοσσυφοπέδιο έχουν στο έδαφός τους την μεγαλύτερη στρατιωτική βάση στον πλανήτη και η Σούδα είναι η μεγαλύτερη της Μεσογείου. Το γεγονός αυτό τα αποκαλύπτει όλα.
Χρειάζεται εκσανθρωπισμός των κοινωνιών και των ανθρώπων από τον εκβαρβαρισμό που υφιστάμεθα καθημερινά από τους κατόνομα ανθρώπους της εξουσίας, της υποταγής και τους ξεπλυμένους και ξεπουλημένους της αγοράς.
Ερώτηση : Τελικά όλοι σήμερα έχουν να πουν κάτι καλό για τα «παιδιά» του Πολυτεχνείου. Όλοι σήμερα υποστηρίζουν αυτήν την εξέγερση. Πόσοι από αυτούς ήταν μαζί σας τότε; Επίσης μερικά από τα «ονόματα» του Πολυτεχνείου επέλεξαν τη δημοσιότητα και την εξαργύρωση εκείνης της στιγμής. Εσείς το αντίθετο. Μπορείτε να μου το σχολιάσετε αυτό;
Απάντηση : Το πολυτεχνείο πλέον λειτουργεί αυθύπαρκτα και αυτόνομα, δεν έχει ιδιοκτήτες. Όσοι μετείχαν τότε το έχουν καύχημα, η μετέπειτα πορεία τους κρίνεται. Όχι όμως από τους άκαπνους που επειδή πέντε-έξι πήγανε με την εξουσία καθορίζουν και στιγματίζουν μια ολόκληρη γενιά.
Ερώτηση : Πιστεύετε ότι τα ΜΜΕ λειτουργούν για τα συμφέροντα των πολιτών δηλαδή προσπαθούν να εξασφαλίσουν τα δικαιώματά τους και να ελέγξουν την εξουσία ή απλά εξυπηρετούν κομμάτια εξουσίας;Απάντηση :
Πρέπει να ανατραπεί η δικτατορία της ανάγκης και της επιβίωσης
Ερώτηση : Πέστε μου, παρακαλώ, λίγα λόγια για τους «Ενεργούς Πολίτες».Απάντηση : Οι ενεργοί πολίτες είναι το ζημάρι και το ψωμί της δημοκρατίας. Είναι το μεδούλι της. Χωρίς την συμμετοχή των πολιτών στα κοινά δεν υπάρχει παρά γι’ αυτούς που την χρησιμοποιούν ως κοινοβουλευτικοί αντιπρόσωποι, σε μια βουλή που καταντάει ένα κενοτάφειο.
Έφηβος : 35 χρόνια “Εδώ Πολυτεχνείο” http://efhbos.wordpress.com/2008/11/08/edw_polytexneio2008/
Έφηβος : 35 χρόνια “Εδώ Πολυτεχνείο” μέρος 2ο. Ο Δημήτρης Παπαχρήστος μιλάει στην Άννα (video)” http://efhbos.wordpress.com/2008/11/12/mhtsos_anna/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου